Wizualne świadectwa czasu

W ramach naszej działalności tworzymy interdyscyplinarne projekty dokumentalne, wystawy, reportaże, filmy dokumentalne, projekcje audiowizualne, wydajemy książki i czasopisma.

Cele statutowe możemy realizować m.in. dzięki prowadzonej działalności gospodarczej, produkując spoty, teledyski, relacje, oprawy wizualne i wystawy multimedialne.

Piotr Wójcik
Rocznik 1967. Fotograf. Wykładowca fotoreportażu w Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi.

czytaj dalej o Piotrze

W latach osiemdziesiątych drukarz podziemnego wydawnictwa „Krąg”. W końcu lat osiemdziesiątych fotograf wychodzącego w drugim obiegu tygodnika „Przegląd Wiadomości Agencyjnych”.

Z fotografią i dziennikarstwem związany od przeszło 25 lat. W „Gazecie Wyborczej” pracował od 1989 roku do 2011 roku, gdzie opublikował przeszło 30 fotoreportaży. Jego fotografie wielokrotnie publikowano na okładkach najważniejszych tygodników i miesięczników w Polsce i Europie. Autor okładek wielu książek.

W 1996 roku autor wystawy indywidualnej „Warszawa – Bukareszt 1996” pokazywanej na ośmiu dworcach kolejowych w Polsce.

Od 1996 roku do 2009 roku redaktor corocznych albumów fotograficznych „Fotografie Gazety Wyborczej”. W 2000 roku opublikował album pt. „Cyganie z obu stron Karpat” wyd. Twój Styl. W 2001 roku został nominowany do Nagrody im. Dariusza Fikusa za cykl fotografii dotyczących Romów.

Od 2001 roku do 2011 roku szef działu fotograficznego „Gazety Wyborczej”. W 2009 roku kurator, wraz z Dominique Roynette, wystawy „Ludzie, Wydarzenia, Przemiany” pokazywanej w warszawskiej Zachęcie oraz ośmiu innych miastach Polski.

Od 2010 roku jest wykładowcą fotoreportażu w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi.

W 2011 roku współtworzył kwartalnik romski „Dialog-Pheniben”, z którym współpracuje do dzisiaj.

Twórca dokumentu „Bytom Karb”, który był prezentowany podczas wystawy „Pamięć Pracy” w Essen w 2012 roku.

W 2013 roku był pomysłodawcą i realizatorem płyty CD z nagraniami archiwalnymi romskiej poetki Bronisławy Wajs „Papuszy” (wyd. Agora SA i Narodowe Centrum Kultury). Autor wystawy „Romowie Europy”.

W 2014 roku autor (wraz z Justyną Pobiedzińską) książki „Polskie Wolności” (wyd. Narodowe Centrum Kultury i Fundacja Picture Doc). Pomysłodawca i wykonawca akcji „Kontener Wolności”, która odbyła się pod Honorowym Patronatem Prezydenta RP w 25 miastach Polski.

W 2014 roku odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski za działalność opozycyjną przed 1989 rokiem.

W 2015 roku współautor projektu artystyczno-dokumentalnego pt. „Tajny Detektyw” (organizatorzy: Fundacja Picture Doc, Narodowe Centrum Kultury).

Pomysłodawca i autor projektu dokumentalnego pod tytułem „Katowice 150” (organizatorzy: Fundacja Picture Doc, Instytucja Kultury Katowice – Miasto Ogrodów.

Autor (wraz z Tomaszem Kizny) projektu „Rosyjskie Wolności” (organizatorzy: Fundacja Picture Doc, Instytut Polski w Moskwie, Centrum Sacharowa w Moskwie,

Instytut Adama Mickiewicza, Narodowe Centrum Kultury).

Nagrody:

  • 1994 rok – I nagroda w konkursie Polskiej Fotografii Prasowej, kat. „Ludzie”
  • 1995 rok – wyróżnienie w konkursie Polskiej Fotografii Prasowej, kat. „Życie codzienne”
  • 1997 rok – I nagroda w konkursie Polskiej Fotografii Prasowej, kat. „Kultura” oraz III nagroda, kat. „Życie codzienne”
  • 1998 rok – II nagroda w konkursie Polskiej Fotografii Prasowej, kat. „Wydarzenia”
  • 1999 rok – III nagroda w konkursie Polskiej Fotografii Prasowej, kat. „Kultura”.

 

Dominique Roynette
Rocznik 1948. Absolwentka Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Paryżu. Dyrektor artystyczna największych europejskich gazet: „Libération”, „Le Monde”, „Gazety Wyborczej”. Kuratorka wystaw, współautorka książek.

czytaj dalej o Dominique

W latach 1972-1980 pracowała dla gazet w Bretanii i Paryżu: „Le Canard de Nantes à Brest” i „Politique Hebdo”; przez dziewięć lat (1981-1989) odpowiedzialna była za wydania specjalne w „Libération”, później została dyrektor artystyczną tego dziennika. Jest współtwórczynią wydawnictwa „Quai Voltaire”.

W latach 1989-1990 pracowała w paryskim wydawnictwie „Grasset & Fasquelle”. Przez trzy lata (1990-1992) współpracowała z „Gazetą Wyborczą”, jednocześnie będąc dyrektorką „Eurolibre”, spółki zależnej od „Liberation”, odpowiedzialnej za rozwój niezależnych mediów w Europie Środkowej i Wschodniej. W latach 1992-1994 pracowała jako dyrektor artystyczna „Gazety Wyborczej”, była twórczynią layoutu „Magazynu Gazety” i „Wysokich Obcasów” – dodatków do „Gazety”.

Od 1995 roku do 2003 roku dyrektor artystyczna wydawnictw: „Le Seuil”, „Grasset”, „La Découverte” oraz dyrektor artystyczna dziennika „Le Monde”. Współtwórczyni monumentalnych albumów Tomasza Kizny: „Gułag” oraz „Wielki Terror”.

W latach 2004-2008 była konsultantką i dyrektor artystyczną w grupie wydawniczej „Edipresse” w Szwajcarii, a od 2008 roku do 2011 roku – dyrektor artystyczną grupy prasowej „Amaury”.

W 2009 roku była kuratorką – wraz z Piotrem Wójcikiem – wystawy „Ludzie, Wydarzenia, Przemiany” prezentowanej w warszawskiej Zachęcie w 20. rocznicę powstania „Gazety Wyborczej”.

Od 2011 roku dyrektor artystyczna kwartalnika „Dialog-Pheniben”; twórczyni jego layoutu. Kuratorka wystaw organizowanych przez Fundację Picture Doc.

W 2015 roku odznaczona Krzyżem Oficerskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej za zaangażowanie w budowanie wolnych mediów w Polsce po 1989 roku.

 

Julie Body
Rocznik 1974. Studiowała nauki społeczne na Uniwersytecie Jean Jaurès w Grenoble oraz sztukę i wzornictwo w Greengate House of Art and Design w Londynie. Od 1998 do 2005 pracowała jako grafik w „Le Monde”. W 2005 została grafikiem w „L’equipe Magazine”. Była dyrektorką artystyczną szwajcarskich gazet i czasopism: „Le Matin” (2006-2009), „24 Heures” (2009-2010), „L’illustré” (2010-2015).